Nieuws

21.01.2015 - Registratierechten: de Ďmiserietaksí van 2,5 % terug naar 1 %

Op 1 augustus 2012 werd in Vlaanderen het verdelingsrecht van 1 % verhoogd tot 2,5%. Dit was erg nadelig voor scheidende koppels, waarvan ťťn van beide de voormalige gezinswoning bij de scheiding verwierf. De persoon die de andere uitkocht, moest dan immers 2,5 % registratierechten betalen op de volledige waarde van de woning. Reden waarom de verhoging van het verdelingsrecht ook wel miserietaks werd genoemd. De regels worden nu opnieuw aangepast en het verdelingsrecht wordt (voor scheidende koppels) weer op 1 % gebracht. Maar levert dat ook echt een besparing op?
Lees meer

18.01.2015 - Komt u in aanmerking voor het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting?

Het basistarief van de vennootschapsbelasting bedraagt 33 %, verhoogd met de aanvullende crisisbelasting van 3 % komt dat neer op 33,99 %. Vennootschappen die een beperkt belastbaar inkomen hebben, kunnen evenwel genieten van het verlaagd opklimmend tarief. Komt uw vennootschap in aanmerking voor dit (gunst)tarief of wordt u uitgesloten? Hier leest u er meer over.
Lees meer

15.01.2015 - Neerleggingskosten jaarrekening vzw voor 2015

Het bedrag dat verenigingen zonder winstoogmerk, internationale verenigingen zonder winstoogmerk en stichtingen moeten betalen voor de openbaarmaking van hun jaarrekening, wordt bepaald door de wijze van neerlegging. De nieuwe geÔndexeerde bedragen zijn bekend. Die bedragen zijn geldig vanaf 1 januari 2015.
Lees meer

13.01.2015 - Neerleggingskosten jaarrekening onderneming voor 2015

De meeste vennootschappen met rechtspersoonlijkheid moeten hun jaarrekening neerleggen bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van BelgiŽ (NBB). De kosten voor die publicatie worden elk jaar geÔndexeerd. De Nationale Bank heeft de geÔndexeerde bedragen voor 2015 bekendgemaakt.
Lees meer

09.01.2015 - De forfaitaire kostenvergoedingen van de RSZ

Vergoedingen van ďkosten eigen aan de werkgeverĒ die u terugbetaalt aan uw werknemer, zijn niet belastbaar en niet onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen. Voor kleine en moeilijk bewijsbare kosten kan u een beroep doen op de richtlijnen van de RSZ die voor verschillende kosten een forfaitaire raming aanvaardt.
Lees meer

06.01.2015 - Geregistreerde kassa voor horeca eindelijk in werking

Op 1 januari is het geregistreerd kassasysteem (GKS) voor de horeca eindelijk in werking getreden. Het ideale moment om het systeem nog eens toe te lichten. In deze bijdrage focussen we op de vraag welke horeca-uitbaters er nu precies moeten meewerken.
Lees meer

02.01.2015 - Voordeel alle aard bedrijfswagens wordt iets duurder in 2015

…ťn van de elementen om het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens te berekenen is het CO2-percentage. Het CO2-percentage wordt bepaald in functie van de referentie-uitstoot. Een hogere CO2-uitstoot betekent een mindere propere wagen en een hoger voordeel van alle aard. De referentie-uitstoot wordt elk jaar bij koninklijk besluit vastgelegd. Ook in 2015 daalt de referentie-uitstoot een beetje, waardoor het CO2-percentage stijgt en het voordeel duurder wordt.
Lees meer

30.12.2014 - Een eenmanszaak beginnen of toch een vennootschap opstarten?

Als u een onderneming wil starten, kan u ervoor kiezen dit als eenmanszaak te doen, of via een vennootschap. De manier waarop u uw onderneming vorm geeft, heeft grote juridische en fiscale gevolgen. Beide vormen hebben hun voor- en nadelen. Denk dus goed na wat uw wil en welke vorm het beste bij u past. In deze bijdrage sommen we voor- en nadelen van zowel de eenmanszaak als de vennootschap op. Zo kan u zich al een idee vormen. Voor u echt een beslissing neemt, laat u zich natuurlijk best bijstaan door een specialist.
Lees meer

29.12.2014 - Overgangsregime voor liquidatieboni blijft (min of meer) bestaan

Kmoís zullen in de toekomst een deel van hun winsten kunnen Ďreserverení tegen een anticipatieve heffing van 10 %. Bij een latere uitkering naar aanleiding van de liquidatie van de vennootschap, is er dan geen roerende voorheffing meer verschuldigd. Hiermee wordt in feite het overgangsregime dat gold tot 1 oktober 2014, waarbij ondernemingen hun reserves konden vastklikken, een permanente maatregel voor kmoís. De concrete uitwerking van de nieuwe regel verschilt wel enigszins van de overgangsregeling.
Lees meer

26.12.2014 - Rechtspersoon die optreedt als bestuurder? Vanaf 2016 altijd btw

Bestuursfuncties in vennootschappen kunnen worden waargenomen door natuurlijke personen, maar ook door andere rechtspersonen. Voorlopig kunnen deze rechtspersonen er voor kiezen op deze dienst geen btw aan te rekenen. Vanaf 1 januari 2016 is dat niet meer mogelijk. De administratie zal haar tolerantie niet meer toepassen. De bestuursactiviteiten van rechtspersonen in andere vennootschappen wordt vanaf dan een belastbare dienst.
Lees meer

23.12.2014 - Waar diensten lokaliseren voor de btw (B2B)?

De plaats van de dienst bepaalt in welk land btw verschuldigd is. Om te bepalen waar een dienst plaatsvindt, bevat het btw-wetboek een hele reeks lokalisatieregels. Voor belastingplichtigen die internationaal actief zijn, zijn deze regels erg belangrijk. Zij moeten immers weten waar ze btw moeten aanrekenen. De algemene regel is dat een dienst plaatsvindt, daar waar hij effectief wordt uitgevoerd. Er bestaan echter tal van uitzonderingen. We bekijken de lokalisatieregels in B2B-verband.
Lees meer

20.12.2014 - Uw woning snel weer verkopen? U kan deel registratierechten terugkrijgen

Heeft u nog niet zo lang geleden een woning gekocht? Wil u die woning om ťťn of andere reden alweer verkopen? Als u binnen de twee jaar een gekocht onroerend goed terug verkoopt, kan u een deel van de registratierechten terugkrijgen. We bekijken kort de voorwaarden die u moet naleven.
Lees meer

18.12.2014 - Geregistreerde kassa: Wat indien je onder de 10% regel blijft

Geregistreerde kassa met black box: Wat indien lager dan de 10% regel De verplichting om een geregistreerde kassa met black box in te voeren zal de sector veranderen en roept nog heel wat vragen op. Vanaf 01.01.2015 reikt een horeca- uitbater of cateraar ofwel - een GKS (geregistreerd kassa systeem) -ticket uit (boven de 10% regel) ofwel - btw-bonnetjes (onder de 10% regel). In januari 2015 maakt elke horeca uitbater een berekening voor het voorbije kalenderjaar en dit om vast te stellen of je al dan niet boven de 10% regel uitkomt. Wij hebben de berekening voor u gemaakt en uw activiteiten vallen onder de 10% regel. Let op: Indien u onder de 10% regel blijft: Dan moet u vanaf 01.01.2015 een btw-bonnetje uitreiken voor de ter plaatse verbruikte maaltijden en de daarbij genuttigde dranken. Alle maaltijden die vallen onder het btw-tarief van 12% zijn maaltijden die ter plaatse verbruikt worden. (bijvoorbeeld: een zakje chips is geen maaltijd die ter plaatse wordt verbruikt, een bordje kaas in principe wel.) Het btw-bonnetje mag u vervangen door een volledige factuur voor zover u deze factuur aan de klant uitreikt op het tijdstip waarop de dienst is beŽindigd. ls uw klant een belastingplichtige of een niet-belastingplichtige rechtspersoon is, moet u, naast het btw-bonnetje, steeds een volledige factuur uitreiken. De dubbels van de btw-bonnetjes moeten bewaard worden. U houdt ook een dagontvangstenboek bij waarin u dagelijks de nummers noteert van de btw-bonnetjes die u die dag uitreikte. U kan echter vrijwillig overgaan tot het gebruik van een geregistreerd kassasysteem. in dit geval zijn de verplichtingen die gelden voor inrichtingen die regelmatig maaltijden verschaffen om ter plaatse te worden verbruikt, ook op u van toepassing.
Lees meer

14.12.2014 - Nieuwe regels voor toegang tot de beroepen van accountant en belastingconsulent

Vooraleer u de officiŽle titel van accountant en/of belastingconsulent mag dragen, moet u bij het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (IAB) een stage doorlopen. Om te kunnen deelnemen aan het toelatingsexamen tot die stage moet een kandidaat-stagiair onder meer over het juiste diploma beschikken. Die diplomavereisten voor de kandidaat-accountants en de kandidaat-belastingconsulenten zijn herzien. Daarnaast is er ook nieuws over de jaarlijkse bijdragen die accountants en belastingconsulenten storten aan het IAB om erkend te worden en te blijven.
Lees meer

12.12.2014 - De boekhoudkundige verwerking van afgeronde betalingen in euro

Sinds 1 oktober 2014 mogen ondernemingen en vrije beroepers het totaal bedrag dat de consument moet betalen, afronden tot op 5 eurocent bij cashbetalingen. De gevolgen op het vlak van de btw en de boekhoudkundige implicaties zijn beperkt. De Commissie voor Boekhoudkundige Normen heeft zich uitgesproken over hoe de boekhoudkundige verwerking van afgeronde betalingen moet gebeuren.
Lees meer

12.12.2014 - Is het nuttig om voor 31 december 2014 je te registreren voor de blackbox?

Binnen minder dan een maand start de officiŽle registratieperiode voor de invoering van de geregistreerde kassa met blackbox. Elke horecaonderneming die meer dan 10% van zijn omzet haalt uit het serveren van bereide maaltijden die ter plaatse worden geconsumeerd, is verplicht zich tussen 1 januari 2015 en 28 februari 2015 bij de FOD FinanciŽn te registreren. Wanneer u zich dan registreert, krijgt u een datum waarvoor u geacht wordt het kassassysteem in uw zaak te installeren (30 juni, 30 september of 31 december 2015). Verschillende ondernemers stellen ons dezer dagen de vraag of het nuttig is vůůr 31 december 2014 te registreren om te vermijden zo een deadline te krijgen. Dit is echter niet echt nodig. We zetten u op een rijtje hoe de invoering in 2015 zal gebeuren. Deze informatie is bevestigd door de FOD FinanciŽn. - Zowel oud-minister van FinanciŽn Koen Geens als staatssecretaris Elke Sleurs kondigden een periode van ďadministratieve tolerantieĒ aan in 2015. Dit betekent concreet dat de FOD FinanciŽn de implementaties opvolgt, maar niet bestraffend zal optreden. Sancties gebeuren pas in 2016 en enkel voor zaken die vanaf 1 januari 2016 niet in orde zijn. In feite zal in 2015 dus niet opgetreden worden tegen zaken die in de loop van 2015 niet tijdig hun kassa hebben geÔnstalleerd. Wel zal opgetreden worden tegen zaken die op 1 januari 2016 niet in orde zijn. - Concreet betekent dit dat er geen verschil is tussen nu vrijwillig registreren dan wel officieel registreren in januari/februari 2015. Ook als u in 2014 registreert, ontvangt u in maart of april 2015 van de FOD FinanciŽn via brief de datum waarop u geacht wordt (in 2015) over een actief geregistreerd kassasysteem (GKS) te beschikken. Een actief GKS betekent een geÔnstalleerd systeem dat met de VSC-kaart werd geactiveerd en in gebruik genomen. De FOD FinanciŽn kondigt controles aan bij diegenen die zich niet voor 28 februari 2015 registreren. - Wanneer u in 2015 dus de datum krijgt waarvoor u de kassa moet activeren (30 juni, 30 september, 31 december) dan zal u er niet onmiddellijk op aangepakt worden, indien u dit niet tijdig in orde brengt. Pas vanaf 1 januari 2016 kunnen echte sancties volgen. Horeca Vlaanderen raadt u wel aan om zeer voorzichtig te zijn. We verwachten een enorme toeloop bij de kassaleveranciers. Als u wil vermijden op 1 januari 2016 geen actieve kassa te hebben, dan houdt u zich best aan de door de overheid gesuggereerde timing. Als de kassaleveranciers niet tijdig kunnen leveren, kan u dan in 2016 inroepen dat u als een goed huisvader heeft gehandeld. Indien u wacht tot het laatste ogenblik om te bestellen, zal u bij een eventuele controle geen verhaal hebben. - Vrijwillige registratie in 2014 is enkel nuttig als u nog voor 1 januari 2015 een kassa zou activeren om in het eerste kwartaal van 2015 van de maatregelen van het Horecaplan gebruik te maken. - Om niet in de problemen te komen bij registratie, raadt FOD FinanciŽn u aan na te gaan of uw gegevens in de KBO kloppen. Om u te kunnen registreren, moeten al uw vestigingen juist geregistreerd zijn in de KBO ťn moet u in de KBO gekend zijn als vertegenwoordiger van uw onderneming. Ervaring van de FOD FinanciŽn leert dat dit bij velen onder u een probleem is. Het neemt enige tijd in beslag om de correcte gegevens door te geven aan de KBO ťn deze gepubliceerd te krijgen. Pas dan kan u zich registreren voor het GKS. Meer informatie hierover vindt u op de website van FinanciŽn
Lees meer

08.12.2014 - Nieuwe leeftijds- en loopbaanvoorwaarden bij werkloosheid met bedrijfstoeslag

De leeftijds- en loopbaanvoorwaarden in het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT of het vroegere brugpensioen) worden al een tijdje aangepast. Vanaf 1 januari 2015 wordt de leeftijd waarop u een werkloze met bedrijfstoeslag niet meer moet vervangen, opgetrokken van 60 naar 62 jaar. SWT vanaf 58 jaar wordt afgeschaft.
Lees meer

05.12.2014 - Vier Ďwist je datjesí over restaurantkosten

Restaurantkosten zijn in de inkomstenbelasting slechts 69 % aftrekbaar, als ze een Ďberoepskarakterí hebben. Dat wil zeggen dat de kosten verband moeten houden met uw beroep. Dat is bijvoorbeeld het geval als u gaat lunchen met een (potentiŽle) klant of een leverancier. De precieze beoordeling is steeds een feitenkwestie. Hieronder geven we enkele elementen die meespelen in de beoordeling.
Lees meer

01.12.2014 - Vlaamse renovatiepremie omgedoopt tot belastingvermindering

Sinds 1 december 2014 kan u geen renovatiepremie meer aanvragen bij de Vlaamse overheid. De premie wordt omgevormd tot een belastingvermindering die wordt uitbetaald in drie schrijven. Het bedrag van het voordeel blijft hetzelfde.
Lees meer

28.11.2014 - De geregistreerde kassa met Black Box

Het geregistreerd kassa systeem: De verplichting om een geregistreerde kassa met black box in te voeren zal de sector veranderen en roept nog heel wat vragen op. Vanaf 01.01.2015 reikt een horeca- uitbater of cateraar ofwel - een GKS (geregistreerd kassa systeem) -ticket uit (boven de 10% regel) ofwel - btw-bonnetjes (onder de 10% regel). Volgende stappen moet u ondernemen
Lees meer

28.11.2014 - Aandelenopties: hoe zit dat precies?

Er bestaan verschillende manieren om uw werknemers en/of bedrijfsleiders te belonen. Dat hoeft niet altijd met een klassieke bezoldiging te zijn. Een alternatief is het toekennen van aandelenopties. Voor u daaraan begint, moet u natuurlijk weten waaraan u begint. We zetten de juridische en fiscale regels op een rijtje en wijzen u op enkele mogelijke valkuilen.
Lees meer

25.11.2014 - Een tweede verblijfplaats dicht bij je werkplek huren

Kosten die u betaalt voor uw woning zijn privťkosten. Ze zijn niet als beroepskosten aftrekbaar. Maar zijn er geen uitzonderingen? Wat als u elders moet gaan wonen om dichter bij uw werkplek te zijn? Kan u dan niet argumenteren dat u dit doet om beroepsredenen. Dan kunnen de kosten om uw tweede verblijf dicht bij uw werk te huren toch aftrekbaar zijn als beroepskost. We bekijken de voorwaarden Ö
Lees meer

22.11.2014 - Goederen aan uw kinderen schenken, maar toch controle behouden? Het kan met de juiste planning

Op een gegeven moment wil u graag een deel van uw vermogen aan de volgende generatie doorgeven. Liefst via een schenking onder levenden. Zo kan u nog zien hoe uw kinderen of kleinkinderen er van genieten, of hoe ze de zaak die u opgebouwd heeft verder uitbreiden. Tegelijkertijd is het interessant om toch zelf ook wat controle te behouden. Dat kan. Zo kan u het beheer van het vermogen geleidelijk overdragen. Wij leggen uit hoe u te werk moet gaan.
Lees meer

17.11.2014 - Vakantie in 2015: regeling voor feestdagen en jaarlijkse sluiting

Uw werknemers mogen tijdens de tien wettelijke, officiŽle feestdagen in principe niet werken. U kan als werkgever naast de data van de collectieve jaarlijkse vakantie, ook de vervangingsdagen vastleggen voor feestdagen die samenvallen met een normale inactiviteitsdag. De vervangingsdagen voor 2015 moet u vůůr 15 december a.s. in uw onderneming aanplakken.
Lees meer

14.11.2014 - Belastingvermindering voor kosten van de kinderoppas

Uw kinderen laten opvangen terwijl u werkt, kan een aardige hap uit uw budget nemen. Ook de fiscus beseft dat. Om het nadeel van de hoge kosten toch enigszins te milderen, heeft de wetgever een fiscale tegemoetkoming ingevoerd. U krijgt als u oppaskosten maakt een belastingvermindering. We lichten kort toe.
Lees meer

12.11.2014 - Gratis wegschenken van goederen. Hoe zit het dan met de btw?

Heeft u al eens goederen uit uw voorraad gehaald om ze gratis weg te schenken als cadeau, of als gift voor een goed doel? Of bent u dit van plan? Vergeet dan niet dat dit gevolgen heeft op btw-vlak. Als u al aftrek heeft genoten, moet u het goed Ďonttrekkení. Dit wil zeggen dat u er btw op zal moeten betalen.
Lees meer

08.11.2014 - Fiscale maatregelen in het federaal regeerakkoord

Het federale regeerakkoord heeft heel wat fiscale gevolgen. In de personenbelasting wil de regering een verschuiving van de belasting op arbeid naar andere belastingen. In de vennootschapsbelasting wordt het overgangsregime voor liquidatieboni in feite bestendigd en ook in de btw staan er veranderingen op stapel. Wij lichten de belangrijkste punten nu al kort toe. Wanneer deze ideeŽn in concrete regels zijn gegoten, zullen we daar uiteraard meer in detail op terugkomen.
Lees meer

06.11.2014 - Over de afronding van het totaalbedrag van kastickets op 5 cent

Gaat u het gebruik van 1 en 2 eurocent helpen verminderen? Sinds 1 oktober 2014 mogen ondernemingen en vrije beroepers het totaal bedrag dat de consument moet betalen, afronden tot op 5 eurocent. Die afronding geldt niet voor elektronische betalingen. Een goed zichtbaar pictogram maakt uw consument duidelijk dat u cashbetalingen zal afronden.
Lees meer

03.11.2014 - Verkoopprocedure van niet-opgevraagde toondereffecten geregeld

Houders van effecten aan toonder waren verplicht om deze effecten ten laatste op 31 december 2013 om te zetten in effecten op naam of in gedematerialiseerde effecten. Vanaf 1 januari 2015 zal de emittent de niet-opgevraagde effecten moeten verkopen op een gereglementeerde markt (zie onze bijdrage in oktober 2014). De verkoop kan pas plaatsvinden na publicatie van een bericht. Welke informatie moet dit bericht bevatten?
Lees meer

31.10.2014 - Op stap met zakenrelaties

Een evenement organiseren voor uw klanten, samen met uw zakenrelaties naar een match van de Rode Duivels kijken. Het kan de ideale klantenbinding zijn. Maar hoe zit dat fiscaal? We bekijken met u de aftrekbaarheid van deze kosten in de inkomstenbelasting en de btw.
Lees meer

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  [34]  35  36  37  38  

home
portaal
Tel +32 (0)59 50 48 20
Fax +32 (0)59 70 60 19
Erkenning BIBF : 70147972
E-mail informatie@ostenddata.be