Nieuws
02.07.2023 - Nieuwe tarieven Vlaamse kilometerheffing
Als gevolg van een jaarlijkse indexering werden op 1 juli 2023 de Vlaamse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten gewicht (MTT) van meer dan 3,5 ton aangepast.
Lees meer
30.06.2023 - Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht
Het artikel ‘Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht’ van vorige maand bevatte enkele onduidelijkheden wat betreft de deadlines. Deze info werd door onze auteur rechtstreeks overgenomen van de website FOD Financiën. Intussen werd de passage in kwestie aangepast. Hieronder vindt u de correcte deadlines en termijnen.
Lees meer
28.06.2023 - Vijf tips om tijdens de zomerperiode je kantoororganisatie op orde te brengen
Vijf tips om tijdens de zomerperiode je kantoororganisatie op orde te brengen
Tijdens de zomervakantie duwen vele bedrijven en adviseurs op de pauzeknop. Een ideaal moment dus om als accountant even orde op zaken te stellen binnen je kantoor en het eerste semester van dit jaar te evalueren. In dit blogartikel vind je alvast vijf inspirerende tips.
Lees meer
26.06.2023 - 7 tips voor een succesvolle rekruterings- en aanwervingsstrategie
Wil u de sterkste profielen op de arbeidsmarkt aantrekken en behouden, dan moet u inspanningen leveren om uw bedrijf als topwerkplek in de markt te zetten. Hebt u nog geen kaas gegeten van employer branding? In dit artikel krijgt u zeven tips om uit te blinken als werkgever en de mooiste parels in de zee van talent binnen te halen.
Lees meer
25.06.2023 - Alcohol- en drugspreventie op het werk: wat zegt de wet?
Sinds 1 april 2009 moeten ondernemingen in België verplicht een preventief alcohol- en drugsbeleid voeren. Het doel is werkgevers en werknemers te responsabiliseren. Maar wat houdt de zogenaamde cao nr. 100 precies in?
Lees meer
23.06.2023 - Cyberveiligheid binnen de kmo: zo beschermt u uw onderneming
Eén op vier kmo’s kreeg de voorbije twaalf maanden te maken met cybercriminaliteit. Dat blijkt uit een bevraging van Allianz. Hoe beschermt u zich tegen hacking, phishing en digitale chantage?
Lees meer
21.06.2023 - De jaarrekening: alles wat u als ondernemer moet weten in 5 vragen en antwoorden
Zomervakantie? Niet voor uw accountant! Hij of zij draait dezer dagen overuren om de jaarrekening van uw vennootschap af te werken. Die moet, zoals de wet voorschrijft, binnen de zeven maanden na de afsluiting van het boekjaar neergelegd worden bij de Balanscentrale. Uw boekhouder heeft er zijn handen vol mee, maar wat weet u eigenlijk over de jaarrekening?
Lees meer
19.06.2023 - Solden en sperperiodes in 2023: dit zijn de regels
Uitverkoop! Alles moet weg! -50 procent! De meeste handelaars halen tijdens de soldenperiode alles uit de kast om hun oude voorraad van de hand te doen. Maar wat zijn de regels rond koopjes? Hoeveel korting mag u wettelijk gezien geven? Is met verlies verkopen toegestaan? En hoe zorgt u voor een flinke verkoopspiek tijdens de solden?
Lees meer
11.06.2023 - Eigen aangifte jaarlijkse taks op effectenrekeningen: in te dienen voor 15 juli 2023
Op 26 februari 2021 trad de jaarlijkse taks op effectenrekeningen in werking.
Deze jaarlijkse taks van 0,15% wordt geheven op de gemiddelde waarde van de belastbare financiële instrumenten tijdens de referentieperiode, op voorwaarde dat deze gemiddelde waarde meer dan 1 miljoen euro bedraagt.
Lees meer
08.06.2023 - Strengere spelregels voor vrijstelling bedrijfsvoorheffing
In 2022 formuleerde de Administratie strengere toepassingsvoorwaarden voor de vrijstelling van bedrijfsvoorheffing bij ploegen- en nachtarbeid. Om in aanmerking te komen voor een doorstorting van slechts 80%, moet een onderneming aan de volgende voorwaarden voldoen:
Lees meer
05.06.2023 - Ficheverplichting 281.50: vermijd zware sancties!
In België geldt de fiscale aftrekbaarheid van ten laste genomen beroepsinkomsten voor de Belgische schuldenaar pas wanneer deze kosten aan de Belgische fiscus gerapporteerd worden via een specifieke fiche.
Lees meer
02.06.2023 - Uitbreiding energiesteun voor Vlaamse ondernemingen
Vlaamse ondernemingen die geconfronteerd werden met de gevolgen van de energiecrisis, konden tot februari 2023 financiële steun aanvragen voor het vierde kwartaal van 2022.
Lees meer
30.05.2023 - Deze gegevens moeten verplicht op een factuur staan
Om rechtsgeldig te zijn moet een factuur aan allerlei vormelijke en inhoudelijke voorschriften voldoen. Wij lijsten ze hieronder op.
Lees meer
26.05.2023 - Financiële veiligheid inbouwen? Zo voorkomt u cashflowproblemen
Als kmo moet u leveranciers, medewerkers en allerhande vaste en variabele kosten betalen. Daarvoor hebt u uiteraard geld nodig. Maar hoeveel werkkapitaal heeft uw bedrijf precies nodig om goed te kunnen functioneren? En hoe kunt u cashflowproblemen gericht aanpakken?
Lees meer
24.05.2023 - Zo scoort uw website in Google én bij uw klanten
Uw website is het online visitekaartje van uw onderneming. Om prospecten te overtuigen en klanten aan uw zaak te binden, moet u online sterk in uw schoenen staan. Wij delen alvast vier tips voor een professionele website waarmee u vertrouwen uitstraalt en goed scoort in de zoekresultaten van Google.
Lees meer
20.05.2023 - 5 manieren om te snoeien in uw bedrijfskosten
Een economische crisis, onverwachte financiële tegenvallers, moordende concurrentie, … Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom u kosten wil besparen in uw kmo. Hieronder lijsten we enkele mogelijkheden op.
Lees meer
16.05.2023 - Hoe uw kmo beschermen tegen schokken en crisissen?
Elke crisis kan de crisis te veel zijn voor een kmo. Zo lijkt het toch. Wat kunt u doen om uw bedrijf te beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen zoals de oorlog in Oekraïne, terroristische aanslagen in Brussel of de wereldwijde gezondheidscrisis?
Lees meer
14.05.2023 - Verwijlintresten bij laattijdige betaling overheidsopdrachten nog nooit zo hoog
Overheidsdiensten die hun schulden in het kader van een overheidsopdracht (zowel werken, leveringen als diensten) te laat betalen, moeten rekening houden met aanzienlijke verwijlintresten. De toepasbare rentevoet was met 10,5% nog nooit zo hoog.
Lees meer
10.05.2023 - Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht
Naar aanleiding van de jaarlijkse belastingaangifte vermeldt de FOD Financiën op haar website de indieningstermijnen waarmee u dit jaar rekening moet houden.
Lees meer
08.05.2023 - Opname jaarlijkse vakantie: wijzigingen vanaf 2024
Vanaf 2024 gelden nieuwe spelregels op het vlak van de opname van jaarlijkse vakantie. Concreet gaat het onder meer om de overdracht van vakantiedagen naar het volgende jaar en een omvorming van vakantie- naar ziektedagen. Hoe zien deze nieuwe regels er in de praktijk uit?
Lees meer
06.05.2023 - Doelgroepvermindering eerste aanwervingen: hervorming maatregel op komst?
Met een doelgroepvermindering voor eerste aanwervingen steunt de federale regering u als ondernemer bij het aan boord halen van uw eerste medewerkers. In dit artikel frissen we de basisprincipes van deze maatregel kort op. En hoe wil de regering deze maatregel vanaf 2024 hervormen?
Lees meer
02.05.2023 - Telewerk voor grensarbeiders: nieuwe socialezekerheidsregels vanaf 1 juli 2023
Als gevolg van de coronacrisis hebben vele bedrijven structureel thuiswerk ingevoerd. Deze werkvorm biedt u en uw werknemers tal van opportuniteiten. Maar wat als ‘thuis’ voor uw werknemer een ander land is dan waar u als werkgever bent gevestigd? Vanaf 1 juli 2023 komt er een kaderakkoord met nieuwe socialezekerheidsregels, waardoor in het kader van telewerk het socialezekerheidsstelsel van de werkstaat behouden wordt.
Lees meer
28.04.2023 - Starten in e-commerce: alles wat u moet weten over dropshipping
Online goederen verkopen zonder dat u ze zelf moet opslaan in een magazijn: dat is dropshipping in een notendop. Een mirakeloplossing voor wie start in e-commerce, beweren voorstanders. Maar klopt dat wel?
Lees meer
25.04.2023 - Het recht op deconnectie voor uw medewerkers: wat moet u hierover weten?
In 2022 sloot de federale regering de veelbesproken arbeidsdeal. Een van de maatregelen in deze deal is het recht op deconnectie voor werknemers. Sinds 1 april 2023 moeten ondernemingen met minstens 20 werknemers verplichte afspraken op papier zetten. Wat moet u hierover weten?
Lees meer
23.04.2023 - Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid: met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023?
Zieke werknemers kosten uw onderneming handenvol geld. Uiteraard doet u er alles aan om het ziekteverzuim op de werkvloer zo laag mogelijk te houden. De wetgever in ons land hield de voorbije maanden enkele nieuwe wetswijzigingen boven de doopvont. Bent u mee met deze nieuwe spelregels? We vatten voor u enkele maatregelen samen.
Lees meer
20.04.2023 - Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023
Op 15 februari 2023 verscheen in het Belgisch Staatsblad een nieuwe lijst van forfaitaire dagvergoedingen voor buitenlandse dienstreizen. Deze nieuwe dagvergoedingen kunt u belastingvrij betalen aan uw werknemers voor de kosten die ze maken tijdens een buitenlandse dienstreis. Het is de eerste maal in vijf jaar tijd dat deze bedragen aangepast worden.
Lees meer
18.04.2023 - Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt!
Als gevolg van de nieuwe vennootschapswetgeving, die in 2019 van kracht werd, moeten alle bestaande vennootschappen vóór 1 januari 2024 hun statuten aanpassen. Deze verplichting zorgt bij heel wat ondernemers voor de nodige wrevel, omdat dit voor extra kosten zorgt. Toch kunt u deze maatregel als een opportuniteit – en dus waardevolle investering – bekijken…
Lees meer
13.04.2023 - Welke subsidies kunt u vandaag als ondernemer aanvragen?
Als kmo-ondernemer investeert u dagelijks heel wat tijd en middelen om uw bedrijf succesvol te doen groeien. Subsidies kunnen u en uw team hierbij een interessante financiële duw in de rug geven.
Lees meer
11.04.2023 - Voorraadkosten berekenen: de ‘r’ van rente, ruimte en risico
Aan voorraad zijn kosten verbonden, maar welke? En hoe bereken je die kosten? In dit artikel gaan we dieper in op de elementen die de kostprijs van voorraad beïnvloeden.
Lees meer
08.04.2023 - Een digitale administratie: voordelen en aanpak
Bedrijven zijn vandaag de dag meer dan ooit bereikbaar, via allerlei kanalen. Digitalisering kan de druk op de administratie verlichten. We focussen op drie fronten: het digitale archief, digitaal klantenbeheer en de digitale boekhouding.
Lees meer