Zo zorgen restaurants dat we meer uitgeven.
Een restaurantbezoek valt vaak duurder uit dan wat u in gedachten had. Slimme restaurateurs hebben dan ook hun eigen trucjes om extra winst te maken.
Professor in de experimentele psychologie Charles Spence onderzocht hun strategieën en waarschuwt in de Britse zondagskrant The Observer alvast voor deze acht trucjes.
1. Hoeveel we aan een maaltijd
besteden, begint al bij het bekijken van de menukaart. Slimme restaurateurs
houden bij het opstellen namelijk enkele regeltjes in gedachten die u moeten
leiden naar hun meest winstgevende gerechten. Zo zouden we extra aandacht
besteden aan de rechterbovenhoek, terwijl de gerechten links onderaan
vaker over het hoofd worden gezien.
2. Veelal staat er ook een gerecht
op de kaart dat veel duurder geprijsd is dan de rest: dit heeft als doel om het
volgende (bijna net zo dure) gerecht goedkoper te laten lijken. Dat
trucje wordt ook naar de rest van de kaart doorgetrokken: wijndrinkers die niet
als gierig willen aanzien worden, kiezen niet de goedkoopste, maar de op een na
goedkoopste wijn op de kaart. Dat is in vele gevallen dan ook de wijnkeuze die
de restauranteigenaars het meest opbrengt.
3. Ook de lay-out speelt een grote
rol: door de gerechten en prijzen te centreren in plaats van rechts uit te
lijnen, wordt het voor gasten moeilijker om prijzen te vergelijken en
zullen ze minder snel voor de goedkopere gerechten kiezen. Ook het ontbreken
van munttekens zou ervoor zorgen dat bezoekers meer geld uitgeven.
4. Naast de menukaart heeft ook de
omgeving en meer specifiek de muziek die een restaurant afspeelt een
invloed op ons bestedingspatroon. Wanneer een restaurant zowel Franse als
Duitse wijnen verkoopt, maar de Franse wijn veel duurder is, kan Franse muziek
op de achtergrond ervoor zorgen dat meer klanten voor de duurdere wijn kiezen,
aldus Spence.
5. Ook uit eerder onderzoek van de
University of Leicester bleek dat klassieke muziek - dat wel vaker wordt
geassocieerd met meer gegoede gezinnen - aanmoedigt om onze portemonnee open te
trekken, terwijl we bij het ontbreken van muziek net veel minder gaan uitgeven.
6. En uiteraard draagt ook de ober
zijn steentje bij: hoe beter hij zijn gerechten kan verkopen, hoe minder mensen
geneigd zijn aan de prijs te denken. In gezelschap van anderen zullen ze vaak
ook beschaamd zijn om naar de prijs te vragen wanneer een ober de gerechten die
niet op de kaart staan, opsomt. Ook de volgorde van opsomming speelt een
rol: weinig mensen onthouden de eerstgenoemde gerechten of wijnen en zullen
eerder uit de laatstgenoemde kiezen.
7. Een extra fles wijn
verkopen, doet een gewiekste ober door de glazen op tijd bij te
schenken zodat de fles leeg is halfweg de maaltijd, en men dus geneigd zal zijn
om nog een fles te bestellen.
8. Vergeet zwart-witte uniformen
voor het personeel: wie rood draagt, zal een grotere fooi krijgen. De persoon
die de rekening betaalt even aanraken aan de schouder of hand zou ook helpen om
de fooi de hoogte in te jagen, zo is gebleken uit eerder onderzoek. Dit wordt
ook wel eens het Midas touch effect genoemd, naar analogie met de koning
uit de Griekse mythologie die alles wat hij aanraakte in goud kon veranderen.